Korjaustoimenpiteet eivät tuoneet toivottua tulosta – painorajoitus pysyy Pohjois-Keiteleentiellä

Pohjois-Keiteleentieltä ei ole pystytty poistamaan painorajoitusta korjaustoimista huolimatta. Nyt odotellaan pakkasia. Tuija Liunala
Elisa Nuutinen

Elisa Nuutinen

Noin kuukausi sitten Keiteleen kunnanjohtaja ja Viisarit Oy:n toimitusjohtaja olivat yhteydessä tiestön ongelmissa ely-keskukseen.

Puheissa oli muun muassa Pohjois-Keiteleentien (tie 6570), joka vaati kantavuuden parantamista.

Neuvotteluissa luvattiin tielle mursketta, jotta painorajoituksesta päästään eroon.

Marraskuun puolivälissä tielle olikin ajettu kulutuskerrosmurske, mutta se ei tiellä liikkujia saanut tyytyväiseksi. Tien reunat upottivat edelleen.

Nyt pakkanen on kovettanut tietä, mutta painorajoitusta ole voitu edelleenkään poistaa.

Paikallisten asukkaiden mukaan tiellä on edetty uuteen ongelmaan, tyypilliseen talviseen liukkauteen.

Totta kai siitä tulee lisäkustannuksia, kun joudutaan kiertämään tämä painorajoitus.

Marko Saastamoinen

Puunkorjuupalveluita tuottavalla Nilakka Forest Oy:llä on huoltohalli Pohjois-Keiteleentien varrella. Tiellä edelleen oleva 12 tonnin painorajoitus on aiheuttanut ongelmia koneiden siirrossa ja tuottanut lisäkustannuksia yritykselle.

– Totta kai siitä tulee lisäkustannuksia, kun joudutaan kiertämään tämä painorajoitus, toimitusjohtaja Marko Saastamoinen sanoo.

– Nämä muutkaan tiet eivät niin hyvässä kunnossa ole. Pyhäsalmentiellä asvaltti on tosi huonossa kunnossa ja Sulkavanjärventiellä taas kapeus aiheuttaa ongelmia.

Saastamoinen ei ole tyytyväinen tehtyihin korjaustoimenpiteisiin Pohjois-Keiteleentien kohdalla.

– Keväällä tielle tehtiin kauan odotettu kunnostus, joka ei kyllä vienyt asiaa toivottuun suuntaan. Tiestä puuttuu edelleen kantava kerros ja pelkkä pintaan tuotu hiekka ei kantavuusongelmiin auta, Saastamoinen toteaa.

Saastamoinen arvelee ongelmien johtuvan tien kunnossapidon valvonnan puutteesta.

Teiden kunnossapitoyksikön päällikkö Vesa Partanen uskoo tilanteen Pohjois-Keiteleentiellä kuitenkin korjautuvan näillä eväillä.

– Tien korjaamiseksi tien pintaan on tietoisesti valittu kulutuskerrosmurske, jossa on ohutta ainesta mukana. Kun se kuivahtaa, tien pinta tulee tiiviiksi, Partanen sanoo.

– Kun tietä keväällä muokataan, saadaan siihen kiinteä pinta, joka sitoo myös pölyä.

Partanen toteaa, että myös urakoitsijalla on vastuuta tien kunnosta, uutta mursketta on keväällä ajettava tielle, jos tarpeen.

Pyhäsalmentielle näillä näkymin tulossa vain paikkauksia tulevana kesänä.

– Sinne ei ole suunnitteilla peruskorjausta. Pielavesi–Kiuruvesi-tielle kunnostussuunnitelma on olemassa, jos vaan rahoitus antaisi siihen mahdollisuuden, ylläpitovastaava Kimmo Tiikkainen toteaa.

Pielavesi–Kiuruvesi-tien ojien kunnostus ja uudelleenpäällystys noin 25 kilometrin alueelta on kustannusarvioltaan yli kaksi miljoonaa euroa.

Myös Keiteleen kunta on saanut palautetta tienkäyttäjiltä Pohjois-Keiteleentien korjaustoimenpiteen jälkeen.

– Olemme olleet yhteyksissä ely-keskukseen siitä, että tehdyillä toimenpiteillä ei helpoteta raskaan liikenteen tilannetta, kunnanjohtaja Juha-Pekka Rusanen sanoo.

– Saimme vastauksen, että on odotettava pakkasia ja tien kuivumista ennen kuin painorajoitus voidaan poistaa.

Rusanen toivoo, että tilanteeseen saadaan ratkaisu, jotta painorajoitus voidaan tieltä poistaa.

Kommentoi