Nuorten parlamentti: Pielavedeltä tuplaedustus valtakunnallisessa tapahtumassa

Nuorten parlamentissa tutustutaan ajankohtaisten aiheiden kautta yhteiskuntaan sekä siihen, miten nuoret voivat vaikuttaa ja osallistua. Se huipentuu joka toinen vuosi eduskunnassa järjestettävään täysistuntopäivään, jossa kysymyksiä hallituksen ministereille esittää kansanedustajien sijaan nuoret.

Täysistunto on kuitenkin ollut pitkällä tauolla ja se on järjestetty viimeksi vuonna 2018, sillä koronapandemia esti tapahtuman vuonna 2020.

Korona vaikutti tähänkin täysistuntopäivään ja se toteutettiin etänä.

Tänä vuonna järjestetyssä istuntopäivässä mukana oli 126 yläkoulua eri puolelta Suomea. Hallituksen 19:stä ministeristä 14 oli mukana kyselytunnilla.

Nuoret olivat valmistelleet etukäteen kysymyksiä parlamenttikerhoissa ja niitä oli toimitettu ministerien vastattavaksi yhteensä 79.

Ministereillä oli aikaa vastata reilu tunti, joten 38 kysymystä kerettiin käydä läpi. Myös Pielavesi sai äänensä kuuluviin ja Li Andersson vastasi edustajaoppilaan, Jatta Ruotsalaisen, esittämään kysymykseen erityisopetuksen toteutumisesta.

Ymmärrys kasvoi ja kiinnostus säilyi.

Jatta Ruotsalainen

Viime perjantaina järjestetty istuntopäivä alkoi media-akatemiatunnilla.

Ylen toimittaja ja tilaisuuden juontajana toiminut Marjukka Mattila sekä politiikan toimittaja Hannu Tikkala keskustelivat journalismista, toimittajan työstä, mediasta, eduskuntatyöstä sekä esiintymisjännityksestä. Mattila opetti myös jutunteosta, miten muodostaa kysymyksiä ja rajata aihetta.

Media-akatemian jälkeen oli valiokuntatyöskentelyä oppilasedustajille ja lehdistötilaisuus toimittajaoppilaille.

Oppilasedustajat oli jaettu eri valiokuntiin, missä he käsittelivät etukäteen päätettyä ajankohtaista teemaa. Esimerkiksi liikennevaliokunnassa käytiin ajokorttilain muuttamista.

Oppilaat pääsivät kysymään ja tuomaan julki omia mielipiteitään asiasta. Ajokorttilain muuttaminen oli kuitenkin mietityksen aiheena muuallakin kuin vain liikennevaliokunnassa.

Nuoret olivat kiinnostuneet kuulemaan aiheesta enemmän ja siitä keskusteltiin myös lehdistötilaisuudessa, jossa toimittajaoppilaat pääsivät tenttaamaan kansanedustajia.

Päivän tärkeimpänä osiona oli itse suullinen kyselytunti. Nuoret olivat kiinnostuneita kuulemaan hyvin ajankohtaista asioista sekä toivoivat ministereiltä selkeitä ja konkreettisia vastauksia.

Kysymysten joukossa oli paljon samoja teemoja, joista olemme kuulleet myös kansanedustajien toimesta.

Monet kysymykset olivat suoraan nuoria koskevia kuten nuorten mielenterveys ja koulutus, mutta puheenaiheena oli myös esimerkiksi tulevaisuuden tilanne sekä bensan ja sähkön hinta, mikä kiinnostaa suomalaisia ikäryhmää katsomatta.

Kysymykset oli valmistettu tammikuussa, joten kysymyksiä turvallisuuspolitiikasta ja sodasta Euroopassa ei juuri esiintynyt.

Päivän lopetti vaalipiiritilaisuus, johon osallistui oman vaalipiirin kansanedustajia. Siellä mukana olleet kansanedustajat esittelivät itsensä ja vastailivat oppilaiden viimeisiin kysymyksiin.

Nuoret kokivat, että nuorten parlamentti lisäsi tietämystä politiikkaan ja yhteiskunnan aiheisiin. He pääsivät osallistumaan ja vaikuttamaan heitä kiinnostaviin aiheisiin.

– Ministeriö ja kansanedustajat antoivat vastauksia nuorten ymmärtämällä kielellä, jonka ansiosta ymmärrys kasvoi ja kiinnostus säilyi, Jatta Ruotsalainen kommentoi.

– Yhteiskuntaopissa opitut teoreettiset käsitteet konkretisoituivat, Toni Pohjatalo, parlamenttikerhon ohjaava opettaja ajattelee.

Kirjoittaja on Puustellin koulun yhdeksäsluokkalainen, joka osallistui tapahtumaan toimittajan roolissa. Koulun edustajaoppilaana oli Jatta Ruotsalainen.

Etusivulla nyt

Luetuimmat